Semledagen!

Idag är det fettisdag och semledagen. Idag FÅR man käka semla utan att behöva ha dåligt samvete efteråt, om man vill. Alltså.
Dom borde föra in en godisdag också då man får käka godis utan dåligt samvete, fast iofs där har vi ju påskafton, jul och Halloween... okej jag bara skojade.

Jag ska snart på Jonas begäran (och min) ge mig ut på semlejakt, det är väl typ det enda positiva med att inte ha något riktigt jobb att man kan springa på semlejakt när alla andra jobbar.
Semlejakt...då tänker jag på den där ramsan som Mora Träsk har gjort: "Tigerjakt".
Man ska sätta tungan framför nedre tandraden också när man säger det här samtidigt som man klappar sig på knäna...


"Nu ska vi ut på tigerjakt (semlejakt)
vi kommer till nå’t gräs
vi kan inte gå runt det,
vi kan inte gå under det
vi måste gå igenom det
ssch ssch (Slå undan gräset med händerna)

Vi kommer till ett kärr
eller är det ett träsk
vi kan inte gå runt det
vi kan inte gå under det
vi måste gå igenom det
slurp slurp (Klafsa i leran med händerna)

Vi kommer till ett träd
vi kan inte gå runt det
det är mycket konstigt
vi måste klättra upp i det
(Klättra med knutna händer som i ett rep)

Vi tittar oss omkring (Speja runt)

vi kan ju inte se nånting (Ruska på skallen)

Vi måste klättra ned igen (Klättra ned)

Vi kommer till en bro
vi kan inte gå under den
vi kan inte gå UNDER den
vi måste ju gå över den
(Slå med knutna nävar mot bröstet)

Vi kommer till en grotta
det är alldeles mörkt
vi känner oss omkring (Känn med händerna i luften)

vi känner något mjukt (Stryk det mjuka med
händerna)


vi känner något skönt (Fortsätt stryk)

EN TIGER!!! (EN SEMLA!!!)"


Fångade semlor.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0